“Spannend, losmakend met onverwachte creatieve en betrokken talentjes. Een aantal leerlingen heeft veel meegemaakt; zij pakten hun rol heel serieus op waarbij echtheid, natuurlijke kwaliteiten naar voren zijn gekomen.”
’t Anker is een gezellige, actieve school met 9 groepen, die in een omgeving staat waarin kinderen worden uitgedaagd tot spel en spelend leren. Het zien van de mogelijkheden en de talenten van elk uniek kind behoort tot een van de uitgangspunten van ’t Anker.
De school wil meer creativiteit en meer experimenteren, daarom hebben ze zich opgegeven voor het Schooltheaterproject.
Reviews ’t Anker:
Samenwerken aan de theatervoorstelling Vuur met kunstenaars van verschillende disciplines was voor mij een nieuwe ervaring. Een tijd die ik als leerzaam en gezellig heb ervaren. Ik vond het prachtig om te zien hoe de kinderen in hun rol zaten en met volle aandacht aan de voorbereidingen meewerkten in het atelier. Vanuit de beeldende vorming heb ik kinderen mooie werken zien maken. De keuzes die ze nemen en kijken naar elkaars werken is een mooie ontwikkeling. De kinderen werkten met verschillende materialen zoals klei, papiemaché, acrylverf, potloden, oostindische inkt, spuitbussen, stoffen, kippengaas, ijzerdraad, touw etc. Ze mochten veel maken en al hun werk werd in de voorstelling gebruikt. Toen ik zag hoe enthousiast de kinderen werden, was dat voor mij bevestiging dat het een geslaagd project is.
Geretta Beukers – stagaire docent beeldend Artez
Wat ik het meest bijzondere vond was de sfeer en energie die er ontstond op de scholen. Jullie creëerden in de drie weken een plek waar alles kan, waar gemaakt en gecreëerd wordt. Normaal krijgen kinderen een uurtje een workshop en dan wordt alles opgeruimd en komen de rekenboeken weer op tafel. Maar bij dit project was er een atelier waar de hele tijd nieuwe dingen ontstonden (en bij theater natuurlijk ook maar daar heb ik minder van meegekregen). Verder was het veel meer een samenwerking tussen de kinderen en volwassenen (geen opdrachten die ze keurig moesten uitvoeren). Het was een avontuur dat jullie (en ik gelukkig ook een beetje) samen met de kinderen aan gingen. Natuurlijk waren er plannen maar er was veel ruimte voor de eigen inbreng. Ik denk ook dat veel kinderen buiten hun eigen ideeën en comfortzone zijn gestapt en gebracht. Het bracht volgens mij ook veel meer saamhorigheid (dan reguliere lessen) om dat ze drie weken samen naar iets toe werken. Het was echt een gaaf project en ik hoop dat het nog vaker gegeven wordt. En als dat gebeurd help ik graag weer mee.Wat ik het meest bijzondere vond was de sfeer en energie die er ontstond op de scholen. Jullie creëerden in de drie weken een plek waar alles kan, waar gemaakt en gecreëerd wordt. Normaal krijgen kinderen een uurtje een workshop en dan wordt alles opgeruimd en komen de rekenboeken weer op tafel. Maar bij dit project was er een atelier waar de hele tijd nieuwe dingen ontstonden (en bij theater natuurlijk ook maar daar heb ik minder van meegekregen). Verder was het veel meer een samenwerking tussen de kinderen en volwassenen (geen opdrachten die ze keurig moesten uitvoeren). Het was een avontuur dat jullie (en ik gelukkig ook een beetje) samen met de kinderen aan gingen. Natuurlijk waren er plannen maar er was veel ruimte voor de eigen inbreng. Ik denk ook dat veel kinderen buiten hun eigen ideeën en comfortzone zijn gestapt en gebracht. Het bracht volgens mij ook veel meer saamhorigheid (dan reguliere lessen) om dat ze drie weken samen naar iets toe werken. Het was echt een gaaf project en ik hoop dat het nog vaker gegeven wordt. En als dat gebeurd help ik graag weer mee.